inja5 inja5 .

inja5

دشت مغان

دشت مغان با مناظري زيبا و خيره‌كننده از جاهاي ديدني استان اردبيل است. اين دشت از طرف شمال و شرق به جمهوري آذربايجان، از جنوب به شهرستان مشكين شهر و از غرب به ارسباران محدود شده است. قسمت عمده دشت مغان در جمهوري آذربايجان و بخشي نيز شمالي‌ترين قسمت استان اردبيل در ايران را تشكيل داده است. دشت مغان از سه شهر گرمي، بيله‌سوار و پارس‌آباد تشكيل شده است. مغان كه تا سال ۱۳۵۵ يكي از توابع مشكين شهر محسوب مي‌شد، در اين سال از شهرستان مشكين شهر جدا و به‌عنوان يك شهرستان مستقل در چارچوب تقسيمات كشوري به‌شمار آمد و شهر گرمي به مركزيت آن تعيين شد. دشت مغان در قسمت شمالي اين منطقه به دشت هميشه بهار ايران معروف است. دشت مغان يكي از قطب‌هاي مهم كشاورزي و دامپروري ايران است. سراسر دشت مغان به‌علت حاصلخيزي خاك، دماي مساعد و موقعيت خاص منطقه‌اي زير كشت اقسام غلات، حبوبات و علوفه قرار مي‌گيرد و بي‌مناسبت نيست كه مغان را انبار غله آذربايجان مي‌گويند.

از روستاي صلوات كه به‌طرف مشكين شهر حركت مي‌كنيم، ۲۰ كيلومتر آن طرف‌تر به سه راهي بر مي‌خوريم كه تابلوي آبي ناخوانايي به چشم مي‌خورد كه به زحمت مي‌توان نام روستاي مازافا را روي آن خواند. كمي كه به جلوتر مي‌رويم، در سمت چپ خودمان كوهپايه سنگي را مي‌بينيم كه به روايت اهالي روستاي مازافا و بر اساس قصه كهن اين ديار آن را چوبان داشي يا چوپان سنگي مي‌نامند. بر اساس داستان‌هاي افسانه‌اي چوپان ناشكري با گوسفندان و گله خويش در بالاي آن كوه به سنگ تبديل شده و قدمت آن شايد به هزاران سال پيش بر مي‌گردد. از وسط روستاي مازافا عبور كرده و دو كيلومتر راه خاكي را طي كرده تا مي‌رسيم به چشمه آب معدني مازافا، چشمه مازافا درمان سنگ كليه است و افراد زيادي گويا با مراجعه به اين روستا و خوردن آب اين چشمه براي هميشه از سنگ كليه راحت شده‌اند.

موقعيت جغرافيايي منطقه مغان و شهرستان پارس آباد: شهرستان پارس‌آباد در قسمت شمالي جلگه مغان قرار گرفته و با مساحت ۱۵۵۴ كيلومترمربع، شمالي‌ترين شهرستان استان مي‌باشد. كه از لحاظ موقعيت رياضي بين ۳۹درجه و۲۰دقيقه تا ۳۹درجه و۴۲دقيقه عرض شمالي و۴۷درجه و۳۰دقيقه تا۴۸درجه و۱۰دقيقه طول شرقي از نصف النهارگرينويچ واقع شده و از سطح دريا بطور متوسط ۴۵ متر ارتفاع دارد. اين شهرستان از شمال به رودخانه ارس و جمهوري آذربايجان، از غرب به شهرستان كليبردر استان آذربايجان شرقي، ازشرق به جمهوري آذربايجان و از جنوب و جنوب غربي به شهرستانهاي بيله سوار و گرمي محدود مي‌گردد. مركز شهرستان، شهرپارس آباد است كه در۳۹درجه و۳۹دقيقه عرض شمالي و۴۷درجه و۵۴ دقيقه طول شرقي از نصف النهارگرينويچ قراردارد.فاصله اين شهر از مركز استان اردبيل، ۲۴۰كيلومتر بوده و داراي ۳بخش به نام‌هاي: بخش مركزي، بخش اصلاندوز درغرب و بخش تازه كند در جنوب غربي مي‌باشد.

 

چهره زمين و ناهمواري‌ها : قسمت شمالي جلگه وسيع و حاصلخيز مغان شهرستان پارس آباد مي‌باشد كه ازدامنه‌هاي شمالي كوههاي خروسلوداغ و صلوات داغ در جنوب منطقه شروع گرديده و تا سواحل رود ارس در شمال بصورت سرزميني نسبتاً هموار باشيب ملايمي گسترده شده‌است.بطور كلي چهره طبيعي منطقه را مي‌توان به سه قسمت كوهستاني - كوهپايه‌اي و جلگه‌اي تقسيم نمود.

 

نواحي كوهستاني: ارتفاعات جنوب، جنوب غرب و غرب منطقه راشامل مي‌گردد كه با شيب بيش از۱۰درصد از ارتفاع حداقل ۱۰۰متر به سمت جنوب و غرب برميزان ارتفاع افزوده شده وتا حدود۷۰۰متر مي‌رسد. دهستان قشلاق غربي، قسمتهاي از بخش اصلاندوز، بخش مركزي و دهستان قشلاق شمالي در اين نواحي قراردارند.

دشت مغان كجاست؟

اگر شما نيز همچون علاقه مندان به سفر و طبيعت، به دنبال جواب سوالاتي همچون مغان كجاست يا پارس آباد مغان كجاست هستيد حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشيد. دشت مغان از سمت غرب با شهرستان ارسباران، از جنوب با مشكين شهر و از شمال و شرق با كشور آذربايجان همسايه است. تا سال 1355مغان از توابع شهرستان مشكين شهر بوده، از آن زمان در تقسيمات جديد كشوري، با شهرستان هاي پارس آباد، بيله سوار و مركز دشت مغان كه شهر گرمي مي باشد، به صورت شهرستاني مستقل معرفي گرديد.    

 

عكسهاي دشت مغان پارس آباد

 

دشت مغان اردبيل

اين دشت داراي سه بخش كوهستاني، كوهپايه اي و جلگه اي مي باشد.

 

جلگه مغان

اگر از بخش هاي شمالي اين دشت تا سواحل رودخانه ارس پيش رفته، مسير خود را تا دهستان ساوالان ادامه دهيد به منطقه اي با خاك كشاورزي حاصلخيز و آبرفتي خواهيد رسيد كه به جلگه مغان معروف بوده، آوازه توليدات كشاورزي آن در سراسر ايران به گوش مي رسد. به دليل آنكه بخش جلگه اي در مجاورت رودخانه ارس قرار گرفته و دارا بودن شرايط مناسب كشت و كار، به كشتزارهاي زيبا و وسيع مبدل شده است كه در اين ميان شهرستان پارس آباد به دليل قرار گرفتن در بخش جلگه اي از موقعيت بسيار ويژه اي برخوردار بوده، آوازه دشت مغان به عنوان يكي از جاذبه هاي طبيعي پارس آباد به گوش همگان برسد. بخش جلگه اي درست از دامنه كوه هاي خروسلو داغي و صلوات داغي آغاز شده و تا ساحل امتداد دارد. باقي بخش ها نيز به صورت كوهپايه هاي سرسبز و چشم نواز و ارتفاعات است كه خود با داشتن مناظري زيبا و بي بديل از انبوه دشت هاي مزين به گل ها به مراتع سرسبز و دلربا يكي از زيباترين چشم اندازهاي طبيعت اردبيل را به نمايش گذاشته اند. ارتفاعات دشت مغان بين 100 الي 7000 متر ارتفاع دارند و در واقع بخش مهمي از ارتفاعات جنوب و جنوب غربي اين منطقه وسيع را در بر مي گيرند.

 

ارتفاعات كمتر از 100 متر نيز تا رسيدن به منطقه جلگه اي در زمره مناطق كوهپايه اي اين منطقه قرار مي گيرند. هر سه بخش اين منطقه اعم از كوهستاني، كوهپايه اي و جلگه اي داراي اهميت بسياري بوده و هر سه شهرستان اين دشت وسيع يكي از حاصلخيرترين بخش ها ي استان اردبيل را تشكيل مي دهند. دشت مغان از ديرباز محل ييلاق ايلات عشاير شاهسون از تيره هاي مختلف بوده است كه در ميان دشت هاي فراخ و آباد اين ناحيه اتراق مي كنند. در ميان شهرها و روستاهاي دشت مغان پارس آباد شهرستان گرمي از قدمت بسيار بالايي برخوردار است و آثار و كشفيات فراواني از آن به دست آمده است.

 

دشت مغان پارس آباد

 

جاهاي ديدني دشت مغان

 دشت پارس آباد اردبيل، تمدن قديمي آن در كتب مختلف تاريخي و سفرنامه هاي مختلفي از گوشه و كنار جهان به عنوان سرزمين آباد با مراتع و دامنه هاي چشم نواز نام برده شده جاذبه هاي طبيعي و تاريخي فراواني همچون: تپه نادر اصلاندوز، گورستان كورلار كورعباسلوي مغان، زيستگاه آقابابا، تپه خرمن، قلعه اولتان، گورستان اصلاندوز مغان، برج قارلوجا، درياچه سد شهرك مغان، پل تاريخي خمارلو، زيستگاه خروسلوي مغان، زيستگاه حسن دره سي، ساحل بي نظير آراز چايي (رودخانه ارس) و جنگل هاي انبوه و گسترده مغان را دارا مي باشد. وجود آثار تاريخي فراوان موجب گرديده كه به عنوان يكي از جاهاي تاريخي پارس آباد شناخته شود.

منبع :

https://gardeshgari724.com/attractions/%D8%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%BA%D8%A7%D9%86/2542

دشت مغان با مناظري زيبا و خيره‌كننده از جاهاي ديدني استان اردبيل است. اين دشت از طرف شمال و شرق به جمهوري آذربايجان، از جنوب به شهرستان مشكين شهر و از غرب به ارسباران محدود شده است. قسمت عمده دشت مغان در جمهوري آذربايجان و بخشي نيز شمالي‌ترين قسمت استان اردبيل در ايران را تشكيل داده است. دشت مغان از سه شهر گرمي، بيله‌سوار و پارس‌آباد تشكيل شده است. مغان كه تا سال ۱۳۵۵ يكي از توابع مشكين شهر محسوب مي‌شد، در اين سال از شهرستان مشكين شهر جدا و به‌عنوان يك شهرستان مستقل در چارچوب تقسيمات كشوري به‌شمار آمد و شهر گرمي به مركزيت آن تعيين شد. دشت مغان در قسمت شمالي اين منطقه به دشت هميشه بهار ايران معروف است. دشت مغان يكي از قطب‌هاي مهم كشاورزي و دامپروري ايران است. سراسر دشت مغان به‌علت حاصلخيزي خاك، دماي مساعد و موقعيت خاص منطقه‌اي زير كشت اقسام غلات، حبوبات و علوفه قرار مي‌گيرد و بي‌مناسبت نيست كه مغان را انبار غله آذربايجان مي‌گويند.

برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۳۴:۳۹ توسط:inja5 موضوع: